Perspektywa prowadzenia własnej działalności wydaje się być na pierwszy rzut oka kusząca. Dzieje się tak z wielu powodów. Brak szefa nad głową, samodzielne podejmowanie decyzji, zarządzanie własnym czasem, potencjalnie znacznie większe zyski przy takim samym nakładzie pracy – to tylko niektóre plusy, jakie pojawiają się w głowie podczas podejmowania decyzji o „pójściu na swoje”.
Własna firma oznacza jednak inwestycję osobistych środków, często będących oszczędnościami życia, należy więc podejść do tego z dużą ostrożnością. Podstawą jest konkretny i jak najbardziej szczegółowy plan finansowy działalności. Należy uwzględnić w nim wszystkie dające się przewidzieć koszty prowadzenia firmy. Zyski, jakie zakładamy, powinny być na tyle wysokie, by nie tylko pokrywać koszty związane z działalnością, ale również pozwalać na dalsze inwestycje oraz rozwój.
Ile kosztuje prowadzenie firmy w Polsce?
Koszty rejestracji firmy zależą bezpośrednio od tego, na jaką formę prawną działalności się zdecydujemy. Najtańsze są jednoosobowa działalność gospodarcza i spółka cywilna – cały proces jest bezpłatny w tych dwóch przypadkach.
Jedną z najpopularniejszych form prowadzenia działalności w Polsce jest spółka z ograniczona odpowiedzialnością. Dzieje się tak z dwóch powodów – pierwszy z nich to stosunkowo niski kapitał początkowy (5000 zł), drugi – ograniczona odpowiedzialność za zobowiązania zaciągane w imieniu firmy.
Koszty administracyjne i skarbowe prowadzenia firmy
Najważniejsze koszty administracyjno-skarbowe własnej działalności to podatki, składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz, w niektórych przypadkach, wpłaty na PFRON (Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych). Są to wydatki stałe, opłacane cykliczne. Ich wysokość zależna jest od zysków i formy prawnej działalności, na jaką zdecydowaliśmy się przy zakładaniu firmy.
Koszty prowadzenia firmy – koszty bieżące
Najważniejsze koszty bieżące, czyli te związane z prowadzeniem firmy, to:
- wydatki związane z wynajęciem biura;
- koszty w związku z zatrudnianiem pracowników;
- obsługa księgowa;
- sprawozdania finansowe.
Marketing i reklama jako koszty bieżące własnej działalności
Nowoczesna firma obecnie nie może nie doliczać do „twardych” kosztów działalności wydatków na reklamę. W zależności od branży, jakiej dotyczy działalność, kwoty związane z marketingiem to często być albo nie być na rynku. Konkurencja nie śpi i stara się docierać ze swoją ofertą do jak największej liczby potencjalnych klientów. Aby nie wyrzucać pieniędzy w błoto, należy skupić się na dotarciu do własnej grupy docelowej.
Ważne jest dobranie odpowiedniej formy reklamy dla profilu swojej firmy. Czasami sprawdzi się tradycyjna, do której możemy zaliczyć różne spoty w mediach, ulotki, plakaty, billboardy. Coraz większe koszty prowadzenia firmy to wydatki związane z marketingiem internetowym, zwłaszcza wtedy, jeśli duża część działalności odbywa się w sieci.
Oprócz reklam czy artykułów sponsorowanych, prowadzenia mediów społecznościowych, profesjonalnej strony internetowej i jej optymalizacji pod wymogi SEO, dobrą formą promocji jest znalezienie się w katalogach branżowych. Bazy, takie jak www.pblspc.com, przechowują informacje na temat fachowców i przyciągają klientów realną oszczędnością czasu dzięki intuicyjnemu wyszukiwaniu z podziałem na charkter działalności.