Bezpieczeństwo sklepu internetowego polega na zapewnieniu ochrony danych osobowych klientów, zapobieganiu atakom hakerskim oraz umożliwieniu dokonywania płatności online bez ryzyka przechwycenia pieniędzy. Jedną z czołowych polskich firm w tej branży jest https://convertis.pl/
Convertis to agencja interaktywna, specjalizująca się w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań internetowych. Firma oferuje szereg usług z zakresu m.in. tworzenia stron internetowych, e-commerce, projektowania aplikacji mobilnych, marketingu internetowego oraz doradztwa technologicznego. Podejmuje się realizacji dla klientów z różnych branż i dostosowuje swoje rozwiązania do indywidualnych potrzeb, a także wymagań zleceniodawców.
E-commerce a bezpieczeństwo – co składa się na elementy zabezpieczeń?
Na bezpieczeństwo systemu e-commerce składa się kilka elementów. Wśród nich wymienia się:
- certyfikat SSL – pozwala na szyfrowanie danych przesyłanych między przeglądarką klienta a serwerem sklepu internetowego, co zabezpiecza te dane przed przechwyceniem przez osoby trzecie;
- bezpieczeństwo haseł – ważne jest, aby wymagać od klientów tworzenia silnych haseł i regularnie przypominać im o konieczności ich zmiany;
- bezpieczeństwo płatności – sklep internetowy powinien oferować tylko bezpieczne metody płatności, takie jak przelewy online lub zapłaty kartą kredytową, które są obsługiwane przez renomowane firmy płatnicze;
- system antywirusowy i zabezpieczenia serwera – każdy zapewniający bezpieczeństwo sklep internetowy powinien mieć zainstalowany system antywirusowy i regularnie aktualizować oprogramowanie, aby zapobiegać atakom hakerskim i złośliwemu oprogramowaniu;
- polityka prywatności – sklep internetowy powinien mieć jasno określoną politykę prywatności, która wyjaśnia, jakie dane osobowe są zbierane od klientów i jakie są z nimi związane zasady.
- ochrona danych osobowych – obligatoryjnym elementem bezpieczeństwa jest zapewnienie odpowiedniego zabezpieczenia danym osobowych klientów i przestrzeganie przepisów o ich ochronie;
- audyt bezpieczeństwa – sklep internetowy powinien przeprowadzać regularne audyty bezpieczeństwa, aby sprawdzić, czy wszystkie zabezpieczenia działają prawidłowo i, czy nie ma luk w systemie.
Dlaczego należy zadbać o bezpieczeństwo sklepu internetowego?
Bezpieczeństwo sklepu internetowego jest istotne z kilku powodów, wśród których należy zwrócić uwagę na:
- zachowanie zaufania klientów – jeśli klienci zaufają sklepowi internetowemu i będą czuli się bezpiecznie, dokonując zakupów, to zwiększy się szansa na to, że będą regularnie korzystać z jego usług i polecać go innym;
- uniknięcie oszustw – dbanie o bezpieczeństwo e-commerce pozwala na zapobieganie oszustwom i atakom hakerskim, które mogą doprowadzić do kradzieży danych osobowych lub finansowych klientów;
- spełnienie wymogów prawnych – istnieją przepisy prawne, takie jak Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO), które nakładają na sklepy internetowe obowiązek dbania o bezpieczeństwo danych osobowych klientów. Niedopełnienie go może skutkować karą finansową;
- ochronę wizerunku firmy – awarie i incydenty związane z bezpieczeństwem e-commerce mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy oraz skutkować utratą klientów, a zatem potencjalnych przychodów.